Τρίτη 13 Ιουνίου 2017

Εννοιολογικοί χάρτες στα Θρησκευτικά

Στα εμπλουτισμένα βιβλία των θρησκευτικών του λυκείου βρήκα αρκετές δραστηριότητες με εννοιολογικούς χάρτες. Αναφέρω ένα παράδειγμα από το μάθημα  της Β΄ για την Παράδοση.
Παρατηρώ ότι  η χρήση του εννοιολογικού χάρτη  περιορίζεται μόνο στο να παρουσιάσει-υπενθυμίσει το καινούργιο στους μαθητές.
 Ο τρόπος αυτός διευκολύνει την παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας. Ο δάσκαλος προσφέρει τη γνώση , ο μαθητής παθητικά τη δέχεται . 
Θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν πιο δημιουργικά αν οι μαθητές:
§  Σ’ έναν ελλιπή εννοιολογικό χάρτη  συμπλήρωναν  τα κενά.
§  Από έναν κατάλογο εννοιών δημιουργούσαν εννοιολογικό χάρτη.
§  Μια ιστορική αφήγηση τη μετέφραζαν σε εννοιολογικό χάρτη ή και το αντίστροφο.
§  Από ένα κείμενο με έννοιες δημιουργούσαν εννοιολογικό χάρτη.

Νομίζω πως με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές μπορούν να:
Ø  Σχεδιάσουν και να αναλύσουν τη σκέψη τους.
Ø  Επεξεργαστούν τις πληροφορίες.
Ø  Οργανώσουν τις ιδέες τους.
Ø  Δουν σχέσεις και να κάνουν συνδέσεις.
Ø  Συγκρίνουν και να σκεφτούν δημιουργικά.
Ø  Αναπτύξουν κριτική και λογική σκέψη.
 Επίσης οι εκπαιδευτικοί μπορούν  να:
Ø  Έχουν μια συνολική εικόνα της μάθησης και της προόδου.
Ø   Αναγνωρίζουν παρερμηνείες και λάθος συνδέσεις.





Μια προσπάθεια δημιουργίας εννοιολογικού χάρτη στο μάθημα της Γ΄ λυκείου :
Βιοηθική και Χριστιανική ηθική.

 Προτείνω να μελετήσουν οι μαθητές συγκεκριμένο κείμενο και ύστερα να δημιουργήσουν εννοιολογικό χάρτη με βασικές έννοιες τη Βιοηθική και Χριστιανική Ηθική

Δεν υπάρχουν σχόλια: