Τρίτη 13 Ιουνίου 2017

ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Παρατηρήσεις σχετικά με τη χρήση του εννοιολογικού χάρτη στο μάθημα της Γαλλικής Γλώσσας
Μετά από περιήγηση στα αποθετήρια εκπαιδευτικού υλικού, διαπίστωσα ότι:
Στον Αίσωπο, σε κανένα από τα εκπαιδευτικά σενάρια, δεν χρησιμοποιήθηκε εννοιολογικός χάρτης.
υπάρχει ένας εννοιολογικός χάρτης σχετικός με τα άρθρα. Περιγράφεται ως  «Εννοιολογικός χάρτης με τα άρθρα της Γαλλικής (οριστικό, αόριστο, μεριστικό) και σχετικά παραδείγματα».
Πρόκειται για απλή αναφορά των άρθρων ενώ στο σημείο Εxemples δεν αναφέρεται κανένα παράδειγμα αλλά επαναλαμβάνονται όλα τα άρθρα.  Κατά τη γνώμη μου στερείται ενδιαφέροντος αφού δεν έχει κάτι το ελκυστικό για το μαθητή και σίγουρα η χρησιμοποίηση του όρου «εννοιολογικός χάρτης» δεν το κάνει σύγχρονο ή διαδραστικό. Πρόκειται  για παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας.

Aξιοποίηση εννοιολογικού χάρτη στο μάθημα της Γαλλικής Γλώσσας

Αν χρησιμοποιηθεί όπως είναι, ο εννοιολογικός αυτός χάρτης με θέμα Τα αθλήματα θα βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν ευκολότερα τις κατηγορίες των αθλημάτων και τα αθλήματα που περιλαμβάνουν. Θα χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της διδασκαλίας ενός διδακτικού  σεναρίου  που θα αφορά στον αθλητισμό και τις αθλητικές δραστηριότητες. Πρόκειται για μια παρουσίαση ,  άρα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί παραδοσιακή δασκαλοκεντρική διδασκαλία ακόμα κι αν αξιοποιούνται οι ΤΠΕ. 
Η άποψη μου είναι ότι οι εννοιολογικοί χάρτες έχουν εκ των πραγμάτων αυτό το χαρακτηριστικό. Πρόκειται για παρουσιάσεις, ταξινομήσεις, κατηγοριοποιήσεις που γίνονται απλώς πιο ενδιαφέρουσες με τη δυνατότητα μορφοποίησης του κειμένου (αλλαγή γραμματοσειράς, χρώματος, διάταξης κλπ)
Ο συγκεκριμένος πίνακας θα μπορούσε να συνδυαστεί με ασκήσεις αντιστοίχισης, σωστού λάθος ή συμπλήρωσης κενού δηλαδή με ασκήσεις κλειστού τύπου που αφορούν στην εμπέδωση του λεξιλογίου που προσφέρεται στον εννοιολογικό πίνακα.
Κατά την άποψη μου, για να γίνει δημιουργικό, θα πρέπει οι μαθητές, αφού θα έχουν  διδαχθεί την κατασκευή του εννοιολογικού χάρτη (είτε από μας είτε από τον καθηγητή της πληροφορικής),  να κληθούν να κάνουν μια δραστηριότητα ως εξής:
 α) Αρχικά, προσκαλούμε τα παιδιά σε   έναν καταιγισμό ιδεών (brain-storming) με τα αθλήματα  που έχουν διδαχθεί  μέχρι στιγμής. Προσθέτουμε ακόμα μερικά αν τα παιδιά το ζητήσουν. β) Δημιουργούμε ντουέτα.  γ) Έπειτα τους δίνουμε την εξής δραστηριότητα:
Να μεταβείτε στην ιστοσελίδα www.text2mindmap.com
 και να κατασκευάσετε έναν εννοιολογικό χάρτη με τίτλο «Les sports» κατατάσσοντας τα διάφορα αθλήματα στις εξής κατηγορίες : Les sports déquipe (Τα ομαδικά αθλήματα), Les sports individuels (Τα ατομικά αθλήματα), Les sports de glisse (Τα  αθλήματα ολίσθησης) , Lathlétisme (Τα αθλήματα στίβου). Στη συνέχεια θα πρέπει να μορφοποιήσετε τον μορφολογικό χάρτη αλλάζοντας τη γραμματοσειρά, τα χρώματα, το πάχος των βελών και την φορά του. Κάθε ντουέτο θα αναρτήσει τον εννοιολογικό χάρτη που έφτιαξε στον blog του μαθήματος La France, jaime! Θα κερδίσει το ντουέτο που θα πάρει τα περισσότερα θετικά σχόλια στο blog!         
Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν δημιουργικά και διαδραστικά τον εννοιολογικό χάρτη αφού θα πρέπει να συνεργαστούν για αποφασίσουν πώς θα στήσουν το χάρτη, ποια αθλήματα ανήκουν στις διάφορες  κατηγορίες και πώς θα μορφοποιήσουν το χάρτη τους. Η μορφοποίηση του χάρτη θα τα διασκεδάσει γιατί μοιάζει με παιχνίδι. H ανάρτηση του εννοιολογικού χάρτη στο blog και ο σχολιασμός  εμπλέκουν την παρουσίαση στην ολομέλεια, την ανατροφοδότηση και την πλήρη αξιοποίηση των ΤΠΕ. Στο μέλλον θα μπορούν να φτιάχνουν παρόμοιους εννοιολογικούς χάρτες σε μια εργασία τους στο power point.


1 σχόλιο:

ρισσακη κωνσταντινα είπε...

Μαίρη ευχαριστώ για το σχόλιο σου .Η δική σου εργασία είναι πρωτότυπη.
Τα παιδιά δεν αξιοποιούν απλά αλλά φτιάχνουν έναν χάρτη.
Μπράβο! Ωραία ιδέα!