Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2010

Σενάριο μαθήματος στην Ιστορία Β΄ Γυμνασίου



Συνάδελφοι, καλή Σαρακοστή σε όλους και γρήγορη ανάρρωση στην υπεύθυνη της επιμόρφωσης κ. Κική! Ετοίμασα ένα πρόχειρο σενάριο πάνω στην "Εικονομαχία". Ιδού λοιπόν:

Μάθημα: Μεσαιωνική και Νεότερη Ιστορία
Τάξη: Β΄ Γυμνασίου
Θέμα: Εικονομαχία
Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες
Ομάδες: 4 (των 5 μαθητών)
Υλικό: α)Ηλεκτρονικός κόμβος της Εγκυκλοπαίδειας Μείζονος Ελληνισμού http://www2.egiklopedia.gr/imeportal/forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaID=4160
β)Wikipedia και γ)on-line λεξικά του κόμβου http://www.komvos.edu.gr




Στόχοι:Οι μαθητές α) να ερευνήσουν το ιστορικό πλαίσιο και να ανακαλύψουν τους παράγοντες που οδήγησαν τους Ισαύρους στην απαγόρευση των εικόνων.
β)να γνωρίσουν τους όρους εικονομάχοι, εικονολάτρες,αναστήλωση εικόνων.
γ)να γνωρίσουν τις φάσεις της Εικονομαχίας, τα πρόσωπα που διαδραμάτισαν πρωταγωνιστικό ρόλο σ΄αυτή και τις ενέργειές τους.
δ) να γνωρίσουν και να αξιολογήσουν τις συνέπειες που είχε η Εικονομαχία τόσο στο εσωτερικό του Βυζαντινού Κράτους όσο και στην εξωτερική του πολιτική.
ε) να μάθουν να εργάζονται διερευνητικά κατά ομάδες αξιοποιώντας τις υπηρεσίες των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου (στο μάθημα της Ιστορίας εν προκειμένω).

Διαδικασία
Ως αφόρμηση μπορεί να δοθεί το ακόλουθο βίντεο από το youtube:

Στη συνέχεια δίνονται στους μαθητές τα ακόλουθα φύλλα εργασίας (ένα σε κάθε ομάδα) για να τα επεξεργαστούν σε ηλεκτρονικό περιβάλλον:

Φύλλο εργασίας 1:
1.Να βρείτε τη σημασία των όρων "εικονομάχος", "εικονολάτρης" και "αναστήλωση" στο on-line λεξικό του κόμβου http://www.komvos.edu.gr
2.Ποιοι ήταν οι παράγοντες που οδήγησαν τους Ισαύρους στην απαγόρευση των εικόνων;
3. Ποιον παράγοντα θεωρείτε σημαντικότερο;

Φύλλο εργασίας 2:
1. Ποια τα χρονικά όρια της Α' Φάσης της Εικονομαχίας;
2. Ποιοι αυτοκράτορες εισήγαγαν την Εικονομαχία και ποια μέτρα πήραν;
3. Πώς έληξε η Α΄ Φάση;

Φύλλο εργασίας 3:
1. Ποια τα χρονικά όρια της Β΄ Φάσης;
2. Ποια πρόσωπα συνδέονται μ΄αυτή τη Φάση και ποιες οι ενέργειές τους;
3. Πώς έληξε η Β΄ Φάση;

Φύλλο εργασίας 4:
Ποιες οι συνέπειες της Εικονομαχίας:
α. στις σχέσεις κράτους-εκκλησίας;
β. στον τομέα της τέχνης;
γ. στις σχέσεις του Βυζαντινού Κράτους με την εκκλησία της Ρώμης;

Κάθε σχόλιο καλοδεχούμενο.Ευχαριστώ!

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Ηλία, πολύ καλό το σενάριό σου.
Μερικές παρατηρήσεις μόνο:
α)Καλό είναι να βάζουμε στις ερωτήσεις των φύλλων εργασίας και την ερώτηση "γιατί΄", όπως επίσης και συσχετίσεις γεγονότων
β)Στους στόχους πρέπει να προσθέτεις και τους παιδαγωγικούς στόχους, δηλ. ομαδικότητα , έκφραση κτλ.
Πάντως είναι πάρα πολύ καλό.Συνέχισε.
Κική