Κυριακή 11 Ιουνίου 2017

Εννοιολογικός Χάρτης - Σχόλια, παρατηρήσεις και αξιοποίηση στο μάθημα της μουσικής

Εννοιολογικός Χάρτης

Σχόλια και παρατηρήσεις σε Εννοιολογικό Χάρτη από το Φωτόδεντρο.

Επειδή οι σχετικοί με τη μουσική, εννοιολογικοί χάρτες, που υπάρχουν στο φωτόδεντρο, δεν λειτουργούν, βρήκα κάποιον από το μάθημα των θρησκευτικών, που αναφέρεται στην Υμνολογία και συνδέεται άμεσα με την ενότητα της Βυζαντινής Μουσικής στο αντικείμενό μου.
Πρόκειται για μια παρουσίαση του όρου Υμνολογία με εναλλαγή τεσσάρων διαφανειών μέσω «κλικ» του ποντικιού.
Η παραγωγή και η χρήση του συγκεκριμένου μαθησιακού αντικειμένου είναι απλή και θα μπορούσε να έχει δημιουργηθεί και να προβάλλεται μέσω του εργαλείου του Office “Power Point”.
Ο συνοπτικός χαρακτήρας του περιεχομένου του βοηθάει το μαθητή να έρθει σε επαφή, πολύ γρήγορα, με τα κυριότερα ιστορικά στοιχεία του όρου «Υμνολογία» και να κατανοήσει τη σημασία που έχει στην Εκκλησιαστική Μουσική. Άρα θα ήταν χρήσιμο να χρησιμοποιηθεί ως κατακλείδα μιας προηγούμενης διδακτικής δραστηριότητας, αναδεικνύοντας τα βασικά της σημεία.
Ως αυτόνομο εκπαιδευτικό ψηφιακό περιβάλλον χρησιμοποιείται σε ένα παραδοσιακό / δασκαλοκεντρικό πλαίσιο.
Θα μπορούσε όμως να λειτουργήσει πιο μαθητοκεντρικά και συνεργατικά, ως εργαλείο διερεύνησης και αναζήτησης της γνώσης, αν ο εκπαιδευτικός παροτρύνει τα παιδιά να αναζητήσουν σχετικές πληροφορίες με το θέμα, όπως:
Α) Να βρουν Κοντάκια και Τροπάρια του Ρωμανού του Μελωδού και να τα παρουσιάσουν στην τάξη.
Β) Να βρουν πληροφορίες για τους «8 Ήχους» της Βυζαντινής Μουσικής και πως αυτοί συνδέονται με τους Αρχαιοελληνικούς τρόπους και τις κλίμακες της Δυτικής Μουσικής
Γ) Να αναζητήσουν πληροφορίες για τη Μονοφωνική Μουσική, τη διαφορά της από την Πολυφωνική Μουσική ή τους λόγους που η Βυζαντινή Μουσική παρέμεινε μονόφωνη, κλπ


Εννοιολογικός Χάρτης

Αξιοποίηση στο μάθημα της Μουσικής

Τα Μουσικά Όργανα

















Ο συγκεκριμένος εννοιολογικός χάρτης θα βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν την κατηγοριοποίηση των Μουσικών Οργάνων, ανάλογα με το υλικό κατασκευής τους και με τον τρόπο παραγωγής του ήχου τους.
Ως μαθησιακό αντικείμενο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτόνομα, αλλά ως μέρος μιας ευρύτερης διδακτικής δραστηριότητας που αφορά στα Μουσικά Όργανα.
Έτσι θα μπορούσε να συνοδεύεται από φύλλα εργασίας αντιστοίχησης, σωστού – λάθους ή συμπλήρωσης κενών, αλλά και από ακουστικά παιχνίδια αναγνώρισης του ήχου των οργάνων, ακρόασης και αναγνώρισης μουσικών συνόλων, κλπ.
Επίσης, σε δραστηριότητες δημιουργίας αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων με απλά υλικά, σε συνεργασία με τον Δάσκαλο ή τον Εκπαιδευτικό των Εικαστικών.

Δημήτρης Ανδρώνης

2 σχόλια:

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Unknown είπε...

Πολύ ωραίο το άρθρο σου Δημήτρη! Ομολογώ πως πήρα κάποιες ιδέες πριν γράψω το δικό μου!