Δευτέρα 15 Μαρτίου 2010



WebQuest
Συντάκτρια: Αλεξίου Σωτηρία, 2ο Γυμνάσιο Μεγάρων


Μάθημα: Ιστορία
Τάξη: Α’ Γυμνασίου
Ενότητα: Όψεις της καθημερινής ζωής στην Αθήνα της κλασικής εποχής
Ειδικό θέμα: Η διατροφή των Αθηναίων
Διάρκεια: 1 διδακτικό δίωρο

Εισαγωγή: Γνωρίσατε μέσα από το βιβλίο της Ιστορίας διάφορες πτυχές της
καθημερινότητας των Αθηναίων της κλασικής εποχής. Έχετε αναρωτηθεί ποιες διατροφικές συνήθειες είχαν αυτοί οι πρόγονοί μας; Με ποια μέσα παρασκεύαζαν το φαγητό τους; Ποια υλικά χρησιμοποιούσαν; Οι συνταγές τους έμοιαζαν με τις δικές μας; Μας συνδέει με αυτούς η περίφημη σήμερα Μεσογειακή Δίαιτα; Αν αναρωτιέστε κι εσείς όλα αυτά, ελάτε να ψάξουμε για απαντήσεις στο διαδίκτυο!


Οι στόχοι μας θα είναι:
Α. Γνωστικοί
-να γνωρίσετε τις διατροφικές συνήθειες στην αρχαιότητα (γεύματα, υλικά, συνταγές)
-να ανακαλύψετε τους διάφορους χώρους αλλά και τα σκεύη του σπιτιού και τη χρησιμότητά τους
-να αντιληφθείτε τη σημασία της διατροφής ως δείκτη του πολιτισμού και των αξιών ενός λαού
ειδικά αλλά και γενικότερα

Β. Παιδαγωγικοί
-να κινητοποιήσετε τη φαντασία σας
-να δουλέψετε ομαδικά, να ανταλλάξετε απόψεις και να συνεργαστείτε
-να ευαισθητοποιηθείτε στο θέμα της συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού μέσα από τη σύγκριση
των διατροφικών συνηθειών των ανθρώπων στο πέρασμα των αιώνων
-να εκφραστείτε καλλιτεχνικά μέσω του τελικού προϊόντος
-να αξιολογήσετε το βιοτικό επίπεδο των αρχαίων προγόνων

Γ. Τεχνολογικοί
-να εξοικειωθείτε με τη χρήση του φυλλομετρητή
-να συνειδητοποιήσετε την αξία του διαδικτύου σε θέματα προβολής στοιχείων του πολιτισμού
-να πειραματιστείτε στη δημιουργία μιας παρoυσίασης του PowerPoint


Τελικός σκοπός
Όπως καταλάβατε το αποτέλεσμα της έρευνάς σας θα είναι μια μικρή προβολή του PowerPoint με όλα τα ευρήματά σας, εικόνες και πληροφορίες, παρουσιασμένα σύντομα και όσο το δυνατόν πρωτότυπα και ίσως χιουμοριστικά. Για να είναι πιο εντυπωσιακή και κατανοητή η παρουσίαση αλλά και πιο εύκολη η διερεύνηση του θέματος, ας διακρίνουμε διάφορες θεματικές ενότητες: γεύματα, υλικά, σκεύη, συνταγές, εικόνες, σκίτσα, κ.ά.


Διαδικασία-Βήματα
Χωριστείτε σε 5 ομάδες των 4 ατόμων

Ομάδα Α’ : Υλικά-Τρόφιμα-Ποτά
Αναζητήστε στην ιστοσελίδα http://www.wicipedia.gr/ πληροφορίες για τα τρόφιμα και τα άλλα υλικά
που χρησιμοποιούσαν στη μαγειρική τους. Θέστε ερωτήματα όπως:
-Ποια γλυκά τους άρεσαν;
-Ποιο ήταν το αγαπημένο τους ποτό και πώς το έπιναν;
-Ποια φρούτα υπήρχαν στην περιοχή τους;
-Τι είδους ψωμί έτρωγαν;
-Υπήρχε στην αρχαιότητα το δικό μας πολύσπορο ψωμί;
-Ζάχαρη υπήρχε για τα γλυκά τους;
κ.λπ.


Ομάδα Β’: Σκεύη- Χώροι αποθήκευσης και παρασκευής των φαγητών

Αναζητήστε στις ιστοσελίδες http://ime.gr/ και http://www.wicipedia.gr/ πληροφορίες για διάφορα σκεύη που ήταν απαραίτητα όχι μόνο στην αποθήκευση των πρώτων υλών αλλά και στο μαγείρεμα και το σερβίρισμα των γευμάτων. Επίσης συλλέξτε στοιχεία για τους χώρους του σπιτιού όπου γίνονταν όλες οι εργασίες που αφορούσαν τη συντήρηση των τροφίμων και το μαγείρεμα.


Ομάδα Γ’: Γεύματα
Τρίποδας
Μπείτε στην ιστοσελίδα http://www.wicipedia.gr/. Συλλέξτε στοιχεία για τον αριθμό, τις ώρες και την ποιότητα των γευμάτων. Βρέστε πώς τα ονόμαζαν το καθένα και γιατί.

Ομάδα Δ’: Συνταγές

Μπορείτε να μας προτείνετε μερικές από τις αγαπημένες συνταγές των προγόνων μας, αφού τις αναζητήσετε στις ιστοσελίδες http://www.gefsi.gr/ ή http://www.sintages.gr/. Καλό θα ήταν να βρείτε συνταγή για ψωμί, ένα γλυκό, μια πίτα, μια σούπα, κ.ά

Ομάδα Ε’: Εικόνες
Συλλέξτε όσο το δυνατόν περισσότερες εικόνες, παραστάσεις από αγγεία, φωτογραφίες ή άλλο οπτικό υλικό για να πλαισιώσετε τις πληροφορίες που θα συγκεντρώσουν οι άλλες ομάδες. Ανοίξτε τις ιστοσελίδες http://www.culture.gr/ (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) και http://www.ime.gr/.



Τελική Φάση
Να δημιουργήσει κάθε ομάδα τα φύλλα της παρουσίασης που χρειάζονται οι πληροφορίες που συνέλεξε και τελευταία η ομάδα με το οπτικό υλικό να πλαισιώσει τα φύλλα των υπολοίπων και να δημιουργήσει δικά της, αν το επιθυμούν τα μέλη της. Μετά από συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων αξιολογήστε το δείκτη πολιτισμού της κοινωνίας ή ακόμα και την οικονομική κατάσταση των αρχαίων προγόνων μας. Καταγράψτε τα συμπεράσματά σας στο τελευταίο φύλλο της παρουσίασής σας.

Αξιολόγηση

Συμπληρώστε τον πίνακα που ακολουθεί για να αξιολογήσετε τη δουλειά σας σε όλα τα στάδιά της:


Πώς αξιολογείτε την ενημέρωσή σας στα ερωτήματα που θέσατε πριν τη διερεύνηση του θέματος;
Κακή
Ικανοποιητική
Καλή
Άριστη
Εντοπίσατε ομοιότητες της διατροφής των αρχαίων με τη διατροφή των σύγχρονων Ελλήνων;
Καμιά
Ελάχιστες
Αρκετές
Πάρα πολλές
Συνεργαστήκατε με τους συμμαθητές σας;
Καθόλου
Ελάχιστα
Αρκετά
Πάρα πολύ
Δυσκολευτήκατε στη χρήση του φυλλομετρητή;
Πάρα πολύ
Αρκετά
Λίγο
Καθόλου
Δυσκολευτήκατε στη δημιουργία του pp;
Πάρα πολύ
Αρκετά
Λίγο
Καθόλου
Θεωρείτε ότι ήταν ένα ενδιαφέρον θέμα;
Πάρα πολύ
Αρκετά
Λίγο
Καθόλου
Σας ευχαρίστησε η συμμετοχή σε αυτή την εργασία και το τελικό προϊόν;
Πάρα πολύ
Αρκετά
Λίγο
Καθόλου
Διαπιστώσατε ότι το διαδίκτυο μπορεί να συμβάλλει στην προβολή του πολιτισμού ενός λαού
Πάρα πολύ
Αρκετά
Λίγο
Καθόλου



Ευχαριστώ για τη συνεργασία σας. Προσδοκώ και σε άλλες τέτοιες προσπάθειες στο μέλλον!

Δεν υπάρχουν σχόλια: