Δευτέρα 15 Μαρτίου 2010

ΤΟ ΛΑΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ






ΜΑΘΗΜΑ WebQuest
ΤΟ ΛΑΙΚΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
ΜΑΘΗΜΑ: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Τάξη: Α΄ Γυμνασίου
Λαϊκό παραμύθι «Ο φτωχός και τα γρόσια».
Συντάκτρια: Παπαδημητρίου Κορνηλία
ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι λαογράφοι μας ισχυρίζονται πως το λαϊκό παραμύθι μαζί με το δημοτικό τραγούδι αποτελούν την πιο ‘γνήσια έκφραση’ της λαϊκής ψυχής. Αφού μελετήσετε το παραμύθι «Ο φτωχός και τα γρόσια» του σχολικού σας εγχειριδίου, θα ανακαλύψετε, με τη βοήθεια του διαδικτύου, τους λόγους για τους οποίους το παραμύθι απέκτησε αυτό το χαρακτηρισμό.

ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΤΗ
ΣΤΟΧΟΙ
· Να έρθετε σε επαφή με το λαϊκό παραμύθι μέσα και από τη μελέτη του λαϊκού παραμυθιού του σχολικού σας εγχειριδίου.
· Να αντιληφθείτε την ιδιαιτερότητα του λαϊκού λόγου.
· Να αποκτήσετε βασικές γνώσεις σχετικά με τα εννοιολογικά και τα αφηγηματικά στοιχεία του παραμυθιού.
· Να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές σε παραμύθια με κοινή θεματολογία αλλά και ανάμεσα σε παραμύθια του παρελθόντος και σύγχρονα.
· Να πειραματιστείτε στη δημιουργία ενός δικού σας παραμυθιού.
· Να βιώσετε τη μαγεία του παραμυθιού μέσα από τη δραματοποίηση του συγκεκριμένου παραμυθιού.
·
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Οι μαθητές θα χωριστείτε σε 5 ομάδες των 5 ατόμων. Κάθε ομάδα θα αναλάβει να επεξεργαστεί και να απαντήσει σε μια ή περισσότερες εργασίες με τη βοήθεια του διαδικτύου. Κάθε φορά θα σας δίνεται και ο κατάλληλος δικτυακός τόπος. Απαιτούμενος χρόνος για τη διεκπεραίωση του σεναρίου WebQuest είναι 2 ώρες.

ΟΜΑΔΑ 1η

1. Μεταβείτε στους δικτυακούς τόπους: http://el.wikipedia.org/ και http://3holargou.wordpress.com/ (ακολουθείστε την πορεία: Σελίδες, «Μια φορά κι έναν καιρό»). Αφού περιηγηθείτε στους παραπάνω δικτυακούς τόπους:

α. Να συγκεντρώσετε τις απαραίτητες πληροφορίες για τα εννοιολογικά και τα αφηγηματικά στοιχεία του παραμυθιού, και να τις συνθέσετε σε ένα κείμενο δύο παραγράφων, χρησιμοποιώντας έναν επεξεργαστή κειμένου (π. χ. Word).

β. Με τη βοήθεια του εικονιδίου «Πίνακας» της Γραμμής Μενού, να σχεδιάσετε έναν πίνακα που να περιλαμβάνει 2 στήλες και 5 σειρές. Στην πρώτη στήλη να καταγράψετε 4 αφηγηματικά στοιχεία του παραμυθιού που συναντάμε στο παραμύθι «Ο φτωχός και τα γρόσια» και στη δεύτερη στήλη τα αντίστοιχα χωρία του κειμένου.

ΟΜΑΔΑ 2η

1. Μεταβείτε στο δικτυακό τόπο: http://www.snhell.gr/kids. Ακολουθείστε τις παρακάτω πορείες:

α) ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ –ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ Γ. ΔΡΟΣΙΝΗΣ, [Πρόλογος στα παιδικά παραμύθια] και αναζητήστε το παραμύθι «Οι δώδεκα μήνες».

β) «Ανθολόγιο παιδικό», «Χαρούμενες ιστορίες» και αναζητήστε το μύθο, «Ο φιλάργυρος».

2. Αφού μελετήσετε με προσοχή τα παραπάνω κείμενα:

α) να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές με το παραμύθι «Ο φτωχός και τα γρόσια» ως προς το περιεχόμενό τους (θέμα, ήρωες, ηθικό δίδαγμα).

β) Τι συμπέρασμα βγάζετε σχετικά με το μοτίβο του φτωχού και του πλούσιου στα λαϊκά παραμύθια;

ΟΜΑΔΑ 3η

Αναζητήστε τις κατηγορίες των παραμυθιών στο δικτυακό τόπο: http://www.kedros.gr./product. Καταγράψτε τες σε πίνακα(χρησιμοποιώντας το εικονίδιο «Πίνακας» της γραμμής Μενού), αναφέροντας λίγα στοιχεία για το περιεχόμενο της κάθε κατηγορίας καθώς και έναν τίτλο παραμυθιού για καθεμιά. Σε ποια κατηγορία ανήκει το παραμύθι μας;

ΟΜΑΔΑ 4η

Από την ιστοσελίδα: http://www.paidika.gr/index. αντλήσαμε τις παρακάτω εικόνες από παραμύθια. Με βάση αυτές τις εικόνες και τις λέξεις κλειδιά: «βασιλιάς, ψαράς, πλουσιοπάροχο τραπέζι, διορία, μονομαχία, γάμος» , να γίνετε εσείς παραμυθάδες και να συγγράψετε το δικό σας παραμύθι, ακολουθώντας το τυπικό του λαϊκού παραμυθιού και κάνοντας χρήση του κειμενογράφου.























ΟΜΑΔΑ 5η

Υποδυόμενοι τους θεατρικούς συγγραφείς, να μετατρέψετε το παραμύθι «Ο φτωχός και τα γρόσια» σε θεατρικό έργο, χρησιμοποιώντας την αφηγηματική τεχνική του διαλόγου και δίνοντας τις ανάλογες σκηνοθετικές οδηγίες.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Μόλις ολοκληρώσετε τις εργασίες σας καλείστε να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα αξιολόγησης βάσει των στόχων που τέθηκαν και την επίτευξή τους από μέρους σας.


ΑΡΙΣΤΑ
ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ
ΚΑΛΑ
ΜΕΤΡΙΑ
ΑΣΧΗΜΑ
Αποκτήσαμε βασικές γνώσεις δομής και περιεχομένου των λαϊκών παραμυθιών.





Αντιληφθήκαμε το διδακτικό ρόλο και την αξία των παραμυθιών ως μέσο έκφρασης των ανησυχιών, των προβλημάτων και προβληματισμών του λαού.





Κατανοήσαμε το λόγο για τον οποίο στο μοτίβο του φτωχού και του πλούσιου, ο φτωχός είναι εκείνος που αποδεικνύεται νικητής και γιατί τα πλούτη δε φέρνουν πάντα την ευτυχία.





Συνεργαστήκαμε ικανοποιητικά προκειμένου να εκπονήσουμε ένα δικό μας παραμύθι, υποδυόμενοι το ρόλο του συγγραφέα-παραμυθά, αξιοποιώντας παράλληλα τα στοιχεία δομής και περιεχομένου των παραμυθιών.





Υποδυθήκαμε με επιτυχία το ρόλο του θεατρικού συγγραφέα και το θεατρικό μας έργο τελεί όλων των προϋποθέσεων για μια πετυχημένη σχολική θεατρική παράσταση.





Συνεργαστήκαμε ικανοποιητικά ως ομάδες και αξιοποιήσαμε τις ιδέες και τις προτάσεις των συμμαθητών μας.







ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Έχοντας ολοκληρώσει τις εργασίες σας και έχοντας συμπληρώσει το φύλλο αξιολόγησής σας θα έχετε αντιληφθεί τα εξής: α. τα παραμύθια που σας διάβαζε η μητέρα σας ως μικρά παιδιά απηχούν τις ανησυχίες, τις χαρές και τους προβληματισμούς των ανθρώπων μιας παλιότερης εποχής. β. Επειδή ακριβώς τα παραμύθια εκφράζουν την ψυχή του απλού ανθρώπου, είστε και σεις σε θέση να δημιουργήσετε το δικό σας παραμύθι, εκφράζοντας μέσα από αυτό τους δικούς σας προβληματισμούς και ανησυχίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: