Δευτέρα 15 Μαρτίου 2010

Μινωικός πολιτισμός


W e b Q u e s t
«Μινωικός πολιτισμός»

Σειρά δραστηριοτήτων αναζήτησης στο Διαδίκτυο για μαθητές της Α' Γυμνασίου στο μάθημα
Αρχαία Ιστορία
Σ Ε Λ Ι Δ Α Μ Α Θ Η Τ Η
Εισαγωγή
Μετά τον Κυκλαδικό πολιτισμό θα γνωρίσουμε έναν άλλο ελληνικό πολιτισμό της εποχής του χαλκού, τον Μινωικό. Θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την ανάπτυξη, τα χαρακτηριστικά, την οργάνωση και την τέχνη του μινωικού πολιτισμού μέσω διαφόρων ιστοσελίδων τις οποίες μπορούμε να επισκεφτούμε.

Στόχος

Στόχος των εργασιών των ομάδων σας είναι να παρουσιάσουν την ιστορική σημασία ενός από τους σημαντικότερους πολιτισμούς της προϊστορικής περιόδου. Επιδιώκουμε να συσχετίσουμε το Μινωικό πολιτισμό με το γεωγραφικό παράγοντα και να αιτιολογήσουμε την ονομασία του, να κατανοήσουμε τις κύριες πτυχές της ζωής των Μινωιτών: θρησκεία, κοινωνική ζωή, εμπόριο, θαλασσοκρατία, κλπ. και να θαυμάσουμε την τέχνη: Τοιχογραφία, Μεταλλοτεχνία, Κεραμική, Λιθοτεχνία, Μικρογλυπτική.

Διαδικασία

Χωριστείτε σε ομάδες των πέντε ατόμων. Κάθε ομάδα θα επισκεφτεί τις παρακάτω ιστοσελίδες και θα προσπαθήσει να βρει τις πληροφορίες που ζητούνται.
Α’ ομάδα
Εντοπίστε σε χάρτες α)τη Μινωική Κρήτη και τις πόλεις όπου αναπτύχθηκε ο Μινωικός πολιτισμός, και β)τις περιοχές όπου αναπτύχθηκαν άλλοι σημαντικοί πολιτισμοί στην ίδια περίοδο. Βρείτε στοιχεία για τη μορφολογία του εδάφους και το κλίμα της Κρήτης. Συσχετίστε τις πληροφορίες που βρήκατε και εξετάστε πώς επηρέασε το μινωικό πολιτισμό η γεωγραφική του θέση, η μορφολογία του εδάφους, το κλίμα της περιοχής και τέλος οι άλλοι πολιτισμοί.
▶ Δημιουργείστε ένα δικό σας χάρτη στον οποίο θα σημειώσετε τις περιοχές που εντοπίσατε και τα στοιχεία που βρήκατε.
http://www1.fhw.gr/chronos/02/crete/gr/naturalenvironment/index.html
www.clab.edc.uoc.gr/.../main.htm
wapedia.mobi/.../
http://odysseus.culture.gr/map/CulturalMap_gr/cultural_map_gr.html

Β’ ομάδα
Εσείς θα ασχοληθείτε με την ονομασία του μινωικού πολιτισμού. Αφού διαβάσετε μύθους που συνδέονται με τη Μινωική Κρήτη (Μίνωας, Δαίδαλος και Ίκαρος κ.ά.) θα αιτιολογήσετε την ονομασία του πολιτισμού.
▶ Συντάξτε στον κειμενογράφο ένα σύντομο κείμενο με το οποίο θα παρουσιάσετε το αποτέλεσμα της μικρής σας έρευνας στην τάξη.
http://www1.fhw.gr/chronos/02/crete/gr/habitance/index.html
www.clab.edc.uoc.gr/.../main.htm
el.wikipedia.org/wiki/Μίνωας
www.mythologia.8m.com/daidalosikaros.html
Γ’ ομάδα
Η ομάδα σας θα ασχοληθεί με τις κύριες πτυχές της ζωής των Μινωιτών:
▶ Αρχικά, αφού αντιληφθείτε τη δομή της κοινωνικής οργάνωσης, συμπληρώστε την πυραμίδα των κοινωνικών τάξεων.

▶ Στη συνέχεια, αφού αντλήσετε πληροφορίες για το εμπόριο, τη θρησκεία και τη γραφή απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Το εμπόριο:
Ποια προϊόντα εμπορευόταν η μινωική Κρήτη;
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………..

Ποιος ήταν ο ρόλος των βασιλιάδων στο εμπόριο των μινωικών πόλεων και από τι αποδεικνύεται;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2) Η θρησκεία των μινωιτών:
α. Σε ποιες θεότητες πίστευαν οι μινωίτες;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
β. Ποια ήταν τα ιερά σύμβολα της μινωικής θρησκείας;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
γ. Ποιοι αποτελούσαν το ιερατείο και ποια η σχέση τους με το βασιλιά;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
δ. Σε ποιους ιερούς χώρους λάτρευαν τους θεούς;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ε. Τι ήταν τα ταυροκαθάψια;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3) Η γραφή:
Ποιες μορφές γραφής γνώριζαν και χρησιμοποίησαν οι μινωίτες της Κρήτης;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
http://www1.fhw.gr/chronos/02/crete/gr/habitance/index.html
http://www.kairatos.com.gr/diskosfaistoy1.htm: μία προσπάθεια αποκρυπτογράφησης του δίσκου της Φαιστού.
http://www.dilos.com/region/crete/ir_mus.html: περιήγηση στις ηλεκτρονικές σελίδες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου.
www.clab.edc.uoc.gr/.../main.htm

Δ’ ομάδα
Εσείς θα συγκεντρώσετε υλικό για τα έργα τέχνης του μινωικού πολιτισμού που διασώζονται. Στη συνέχεια:
α) Θα περιγράψετε και θα συγκρίνετε τα μινωικά ανάκτορα με τα σπίτια των απλών ανθρώπων (τόπος, χώροι, όροφοι , διακόσμηση, πολυτέλεια, κ.ά.).
▶ Παρουσιάστε τη σύγκριση σε έναν πίνακα.

β) Παρατηρείστε τοιχογραφίες της εποχής.
▶ Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:
▫ Ποια είναι τα θέματα των τοιχογραφιών;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
▫ Ποια ήταν η θέση της γυναίκας στην μινωική κοινωνία;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
γ) ▶ Δημιουργείστε ένα φανταστικό εικονικό μουσείο όπου θα «εκθέσετε» κάποια από τα σημαντικότερα έργα Τοιχογραφίας, Μεταλλοτεχνίας, Κεραμικής, Λιθοτεχνίας και Μικρογλυπτικής με ένα σύντομο σχόλιο.
http://www1.fhw.gr/chronos/02/crete/gr/habitance/index.html
www.clab.edc.uoc.gr/.../main.htm
http://www.dilos.com/region/crete/ir_mus.html: περιήγηση στις ηλεκτρονικές σελίδες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου.
Πηγές στο Διαδίκτυο

el.wikipedia.org/
www.yppo.gr/5/g5171.jsp?...
http://www1.fhw.gr/chronos/02/crete/gr/index.html
www.clab.edc.uoc.gr/.../main.htm
http://www.kairatos.com.gr/diskosfaistoy1.htm
http://www.dilos.com/region/crete/ir_mus.html
wapedia.mobi/.../
http://odysseus.culture.gr/map/CulturalMap_gr/cultural_map_gr.html

Αξιολόγηση

Κάθε ομάδα θα συμπληρώσει ένα φύλλο αξιολόγησης για κάθε μια από τις άλλες ομάδες. Αφού αθροίσετε τα αποτελέσματα, βρείτε ποια ομάδα συγκεντρώνει την υψηλότερη βαθμολογία.

ΦΥΛΛΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΟΜΑΔΑ…………..
Α. Το περιεχόμενο της εργασίας θα το χαρακτηρίζατε
1. Ανεπαρκές (ελλιπές, άσχετο με το ερώτημα, δεν απαντά στην ερώτηση)
2. Φτωχό (ελλιπές, δεν ολοκληρώνει την απάντηση στο ερώτημα)
3. Καλό ( επαρκές, ολοκληρωμένο, με συνοχή )
4. Πολύ καλό (με συνοχή, δεν έχει κενά , καλύπτει πλήρως την ερώτηση)
__________________

Β. Η μορφή της εργασίας ήταν
1. Ανεπαρκής (με ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, χωρίς χωρισμό παραγράφων, χωρίς λογική αλληλουχία)
2. Φτωχή (με λίγα λόγια, χωρίς εικόνες)
3. Καλή (με χωρισμό παραγράφων, εικονικό υλικό, χωρίς γραμματικά λάθη)
4. Πολύ καλή ( με πλούσιο υλικό, εικονικό υλικό, σωστό χωρισμό παραγράφων, τίτλους )
___________________
Γ. Η ομάδα τελείωσε στον προβλεπόμενο χρόνο
1. Καθόλου (καθυστέρησε πολύ, έμεινε τελευταία, την περίμεναν οι άλλες ομάδες)
2. Λίγο (τελείωσε με μικρή καθυστέρηση σε σχέση με τις άλλες ομάδες)
3. Πολύ (τελείωσε ακριβώς στον προβλεπόμενο χρόνο, δεν καθυστέρησε)
4. Πάρα πολύ (τελείωσε πρώτη σε σχέση με τις άλλες ομάδες, πολύ γρήγορα)
________________________
Δ. Η ομάδα συνεργάστηκε με τις υπόλοιπες ομάδες χωρίς προβλήματα
1. Καθόλου (ενοχλούσε τις άλλες ομάδες, ρωτούσαν συνεχώς, μιλούσαν δυνατά)
2. Λίγο (κάποιες φορές μιλούσαν δυνατά, διατύπωναν λίγες απορίες)
3. Πολύ ( δεν ενόχλησαν, ήταν ήσυχοι, βοηθούσαν αν μιά ομάδα χρειαζόταν βοήθεια)
4. Πάρα πολύ (βοήθησαν τις άλλες ομάδες , δεν έρχονταν σε αντίθεση, ήταν ήσυχοι και ανέπτυξαν διάλογο)
___________________________

Ε. Η ομάδα δεν έδειξε στις υπόλοιπες ομάδες ότι αντιμετώπισε προβλήματα
1. Καθόλου (μάλωναν συνεχώς, διαφωνούσαν , δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν)
2. Λίγο (κάποιες φορές διαφωνούσαν)
3. Πολύ (γενικά φαίνονταν ότι συμφωνούσαν, εργάζονταν ήσυχα, ήταν ευδιάθετοι)
4. Πάρα πολύ (εργάζονταν με ηρεμία, ήταν χαρούμενοι, γελούσαν, έδειχναν ικανοποιημένοι με την εργασία τους)
_________________________
ΣΤ. Εντοπίστε μερικά θετικά της εργασίας της ομάδας αυτήςΖ. Εντοπίστε μερικά αρνητικά της εργασίας της ομάδας αυτήςΗ. Δώστε μερικές υποδείξεις στην ομάδα τις οποίες θεωρείτε πως πρέπει να λάβουν υπόψη τους αν ξαναέκαναν την εργασία τους.
Συμπέρασμα

Να παρουσιάσει κάθε ομάδα το αποτέλεσμα των εργασιών της και να συζητήσετε από κοινού τα συμπεράσματά σας για την αξία του μινωικού πολιτισμού.


Σ Ε Λ Ι Δ Α Ε Κ Π Α Ι Δ Ε Υ Τ Ι Κ Ο Υ
Εισαγωγή
Γνωριμία με την ενότητα «Μινωικός πολιτισμός» που διδάσκεται στην Α’ Γυμνασίου μέσω του διαδικτύου. Κατανόηση από τους μαθητές των χαρακτηριστικών αυτού του πολιτισμού που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους της προϊστορικής περιόδου.

Στόχοι

Γνωστικοί:
▶ Να εκτιμήσουν οι μαθητές το Μινωικό πολιτισμό σε σχέση με το γεωγραφικό παράγοντα και να αιτιολογήσουν την ονομασία του.
▶ Να κατανοήσουν τις κύριες πτυχές της ζωής των Μινωιτών: θρησκεία, κοινωνική ζωή, εμπόριο, θαλασσοκρατία, κλπ.
▶ Να έρθουν σε επαφή και να θαυμάσουν την τέχνη του Μινωικού Πολιτισμού: Τοιχογραφία, Μεταλλοτεχνία, Κεραμική, Λιθοτεχνία, Μικρογλυπτική.
Παιδαγωγικοί:
▶ Να ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική εργασία.
▶ Να αναπτύξουν κριτική, δημιουργική και συνθετική σκέψη.
Τεχνολογικοί:
▶ Εξοικείωση των μαθητών με τις δυνατότητες που παρέχει το Διαδίκτυο στην πληροφορία και τη γνώση.

Διαδικασία

Στο εργαστήριο της πληροφορικής οι 20 μαθητές ενός τμήματος της Α’ Γυμνασίου χωρίζονται από το διδάσκοντα σε ομάδες των 5 ατόμων και κάθονται στους υπολογιστές. Καλό είναι οι ομάδες να σχηματιστούν μετά από ένα παιγνίδι (π.χ. τυχαία επιλογή εποχών) ώστε οι μαθητές να είναι διαφορετικών επιδόσεων. Κατόπιν αρχίζει η περιήγηση σε σχετικούς δικτυακούς τόπους του διαδικτύου.

Α’ ομάδα
Οι μαθητές εντοπίζουν σε χάρτες τη Μινωική Κρήτη και τις πόλεις όπου αναπτύχθηκε ο Μινωικός πολιτισμός. Συσχετίζουν την περιοχή αυτή με άλλες περιοχές όπου αναπτύχθηκαν μεγάλοι πολιτισμοί στην ίδια περίπου περίοδο. Αντλούν πληροφορίες για τη μορφολογία του εδάφους και το κλίμα της Κρήτης. Συζητούν για τις επιδράσεις που δέχθηκε ο μινωικός πολιτισμός. Δημιουργούν ένα δικό τους χάρτη στον οποίο σημειώνουν τα στοιχεία που βρήκαν.

Β’ ομάδα
Οι μαθητές διαβάζουν μύθους που συνδέονται με τη Μινωική Κρήτη (Μίνωας, Δαίδαλος και Ίκαρος κ.ά.) και αιτιολογούν την ονομασία του πολιτισμού. Συντάσσουν στον κειμενογράφο ένα σύντομο κείμενο με το οποίο θα παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της μικρής τους έρευνας στην τάξη.

Γ’ ομάδα
Οι μαθητές αυτής της ομάδας ασχολούνται με τις κύριες πτυχές της ζωής των Μινωιτών:
▶ Αρχικά αφού αντιληφθούν τη δομή της κοινωνικής οργάνωσης, συμπληρώνουν την πυραμίδα των κοινωνικών τάξεων.
▶ Στη συνέχεια, αφού αντλήσουν πληροφορίες για το εμπόριο, τη θρησκεία και τη γραφή απαντούν σε ερωτήσεις που βρίσκονται σε φύλλο εργασίας σε έγγραφο του κειμενογράφου:

Δ’ ομάδα
Οι μαθητές αρχικά έρχονται σε επαφή με τα έργα τέχνης του μινωικού πολιτισμού που διασώζονται. Στη συνέχεια:
α) Περιγράφουν και συγκρίνουν τα μινωικά ανάκτορα με τα σπίτια των απλών ανθρώπων (τόπος, χώροι, όροφοι , διακόσμηση, πολυτέλεια, κ.ά.) και παρουσιάζουν τη σύγκριση σε έναν πίνακα.
β) Παρατηρούν τοιχογραφίες της εποχής και σε ένα σύντομο κείμενο απαντούν σε ερωτήσεις.
γ) Δημιουργούν ένα φανταστικό εικονικό μουσείο όπου «εκθέτουν» κάποια από τα σημαντικότερα έργα Τοιχογραφίας, Μεταλλοτεχνίας, Κεραμικής, Λιθοτεχνίας και Μικρογλυπτικής.

Αξιολόγηση

Αξιολόγηση των μαθητών γίνεται από τον διδάσκοντα με παρατήρηση κατά τη διάρκεια της εργασίας των ομάδων, αλλά και από τους μαθητές που θα συμπληρώσουν ένα φύλλο αξιολόγησης για κάθε μια από τις άλλες ομάδες.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός θα αξιολογήσει τη διαδικασία και το τελικό προϊόν των ομάδων.Βασικοί άξονες είναι .....ΟργάνωσηΣυμμετοχικότηταΑξιοποίηση χρόνουΕντοπισμός επαρκούς υλικούΕντοπισμός κατάλληλου υλικούΜορφή εργασίαςΕπικοινωνία

Δεν υπάρχουν σχόλια: