Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ ΑΠΟ ΤΗ ΦΡΟΣΩ ΞΙΞΗ

E ν ό τ η τ α: Λογοτεχνική ανάλυση /
«Ομηρική Παρομοίωση» & «Ομηρική Αναγνώριση»

Φ Υ Λ Λ Ο  Ε Ρ Γ Α Σ Ι Α Σ 

Ονοματεπώνυμο: .....................................................……………………
Ημερομηνία: ............................................................……………………
Τάξη: …………………………………………………………………………….………
Ενδεικτική Διάρκεια: 2 ώρες

Ø  Το μοτίβο του αναγνωρισμού αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί αγαπημένο μέσο έκφρασης για τους λογοτέχνες, χρησιμοποιήθηκε μάλιστα με απαράμιλλη μαεστρία από τον Όμηρο.
Ειδικότερα, οι αναγνωρισμοί του Οδυσσέα από τα τρία στενότερα συγγενικά του πρόσωπα, τον Τηλέμαχο (π 173-246), την Πηνελόπη (ψ 1-278) και τον Λαέρτη (ω 280-350), καταγράφονται μεταξύ των τριών σημαντικότερων αναγνωρισμών της Οδύσσειας.   


Α΄ ΦΑΣΗ
Αφού χωριστείτε σε τρεις ομάδες, να μελετήσετε ανά ομάδα τα χαρακτηριστικά των τριών πιο σημαντικών ομηρικών αναγνωρίσεων και στη συνέχεια να αναλάβετε τις ακόλουθες δράσεις:

ΟΜΑΔΑ Α’:  Αφού κάνετε κλικ Δραστηριότητες – Οι αναγνωρίσεις στην Οδύσσεια, επιλέγετε Τηλέμαχος και περιγράφετε τη διαδικασία του αναγνωρισμού του Οδυσσέα από τον Τηλέμαχο. Μπορείτε παράλληλα να χρησιμοποιήσετε  το σχολικό βιβλίο σας (π 190-262). Στη συνέχεια, αφού μελετήσετε τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου αναγνωρισμού, προσπαθήστε να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:
α)  Τηρείται το τυπικό του αναγνωρισμού;
β)  Ποια η έκτασή του;
γ)   Ποιες πληροφορίες ανταλλάσσουν πατέρας και γιος; 
δ)  Ποιος είναι ο λειτουργικός ρόλος και ποια η δομή της ομηρικής παρομοίωσης που συναντούμε στο κείμενο της παρούσας ενότητας και συγκεκριμένα στους στίχους 242-245;
v  Τα στοιχεία που θα προκύψουν από τη μελέτη θα τα καταγράψετε σε μορφή Word και, όταν τελειώσουν την εργασία τους όλες οι ομάδες, θα τα ανακοινώσετε στην τάξη.

ΟΜΑΔΑ Β’: Αφού κάνετε κλικ Δραστηριότητες – Οι αναγνωρίσεις στην Οδύσσεια, επιλέγετε Πηνελόπη και καταγράφετε τα στάδια του αναγνωρισμού του Οδυσσέα από την Πηνελόπη.  Μπορείτε παράλληλα να ανατρέξετε  στο σχολικό βιβλίο σας (ψ  89-270). Στη συνέχεια, αφού μελετήσετε τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου αναγνωρισμού, προσπαθήστε να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:
α)   Τηρείται το τυπικό του αναγνωρισμού;
β)   Ποια η έκτασή του;
γ)   Ποια στοιχεία του ήθους της Πηνελόπης επιβεβαιώνει αυτός ο αναγνωρισμός;
δ)  Ποιος είναι ο λειτουργικός ρόλος και ποια η δομή της ομηρικής παρομοίωσης που συναντούμε στο κείμενο της παρούσας ενότητας και συγκεκριμένα στους στίχους 261-269;
v  Τα στοιχεία που θα προκύψουν από τη μελέτη θα τα καταγράψετε σε μορφή Word και, όταν τελειώσουν την εργασία τους όλες οι ομάδες, θα τα ανακοινώσετε στην τάξη.

ΟΜΑΔΑ Γ’:  Αφού κάνετε κλικ Δραστηριότητες – Οι αναγνωρίσεις στην Οδύσσεια, επιλέγετε Λαέρτης  και καταγράφετε τα στάδια του αναγνωρισμού του Οδυσσέα από τον Λαέρτη. Μπορείτε παράλληλα να χρησιμοποιήσετε  το σχολικό βιβλίο σας (ω 280-350). Στη συνέχεια, αφού  μελετήσετε τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου αναγνωρισμού, προσπαθήστε να  απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:
α)  Τηρείται το τυπικό του αναγνωρισμού;
β)  Ποια η έκτασή του;
γ)   Ποιο μεγάλο δίλημμα πρόβαλε στο νου του Οδυσσέα, μόλις αντίκρισε τον πατέρα του; 
δ) Ποια είναι η συναισθηματική κατάσταση του Λαέρτη πριν και μετά τον αναγνωρισμό;
v  Τα στοιχεία που θα προκύψουν από τη μελέτη θα τα καταγράψετε σε μορφή Word και, όταν τελειώσουν την εργασία τους όλες οι ομάδες, θα τα ανακοινώσετε στην τάξη.






Β΄ ΦΑΣΗ
Φ Υ Λ Λ Ο   Ε Ρ Γ Α Σ Ι Α Σ
(Κοινό για όλες τις ομάδες)

1. Παρακολουθώντας τις ανακοινώσεις των άλλων ομάδων σημειώστε τα στοιχεία εκείνα που εσείς κρίνετε ως αναγκαία, προκειμένου να εξηγήσετε τεκμηριωμένα
ποια από τις σκηνές αναγνωρισμού είναι η εκτενέστερη και η πιο συγκινητική.


2. Αφού κάνετε κλικ στην Ενότητα Ομηρική Αναγνώριση - Κείμενα, να μελετήσετε ανά ομάδα το περιεχόμενο του δημοτικού τραγουδιού «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου», το οποίο περιγράφει την αναγνώριση των συζύγων μετά την επιστροφή του άντρα. Να εντοπίσετε τη σκηνή της αναγνώρισης, να επισημάνετε τα χαρακτηριστικά της και να τη συγκρίνετε με την ομηρική αναγνώριση Οδυσσέα – Πηνελόπης.


3. Αξιοποιώντας το Εικαστικό υλικό, τις γνώσεις σας και τις πληροφορίες που έχετε στη διάθεσή σας δημιουργήστε ένα λογισμικό παρουσίασης (Power Point), στο οποίο θα αναδεικνύετε τη σημασία του γενέθλιου τόπου και του πατρογονικού σπιτιού.





































Δεν υπάρχουν σχόλια: