Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Σχετικά με την Πυραμίδα της Μάθησης

Η Πυραμίδα της Μάθησης, όπως αυτή αποτυπώνεται σε σχετικό γράφημα, παρουσιάζει με κλιμάκωση από τις πιο πρόσφορες έως τις λιγότερο πρόσφορες/ενδεδειγμένες διαδικασίες πρόσληψης της γνώσης. Πώς ορίζεται όμως η γνώση και πώς η πληροφορία; Με μια πρώτη προσέγγιση η γνώση αποτελεί μία ευρύτερη έννοια σε σχέση με αυτή της πληροφορίας. Πιο συγκεκριμένα η γνώση θα μπορούσε να οριστεί ως η αιτιολογημένη (με την έννοια της απόδειξης/τεκμηρίωσης) αληθής πεποίθηση καθώς και η θεωρητική και πρακτική κατανόηση ενός θέματος (αφομοίωση επεξεργασμένων πληροφοριών), η οποία ενδεχομένως βοηθά στην απόκτηση δεξιοτήτων και ικανοτήτων για συγκεκριμένο σκοπό. Η γνώση αποκτάται τόσο με την εκπαίδευση (επιμόρφωση) όσο και με την πρακτική εμπειρία. Η γνώση, εξάλλου, είναι δυο ειδών: το πρώτο είδος είναι η πληροφορία, η οποία μεταβάλλεται ανάλογα με τις απόψεις που επικρατούν, και το δεύτερο είδος είναι το βίωμα. Σύμφωνα με τα παραπάνω οι σπουδαστές συγκρατούν στις κατώτερες πυραμιδικές βαθμίδες (διάλεξη, ανάγνωση, πολυμέσα και επίδειξη) κυρίως πληροφορίες - στο βαθμό που αυτό γίνεται κατορθωτό-, ενώ με στις ανώτερες βαθμίδες Μάθησης (συζήτηση, πρακτική εξάσκηση, αλληλοδιδασκαλία), συγκρατούν ή αφομοιώνουν γνώσεις. Θεωρείται κάτι περισσότερο από βέβαιο,δε , ότι το ποσοστό συγκράτησης ή αφομοίωσης των γνώσεων/πληροφοριών είναι ευθέως ανάλογο του κύκλου ενδιαφερόντων του σπουδαστή, καθώς η καινούρια γνώση έρχεται να συδυαστεί ή να εμπλουτίσει τα ήδη υπάρχοντα γνωστικά σχήματα. Η εικόνα της Μάθησης που προβάλλεται μέσα από την Πυραμίδα είναι μία αποτύπωση εξαιρετικά πολύπλοκη ,τόσο ως προς τους τρόπους πρόσληψης της γνώσης/πληροφορίας, όσο και στην ίδια την δομή - περιεχόμενο της προσλαμβάνουσας γνώσης. Πάντως, η πυραμιδική αυτή απεικόνιση με ενάργεια αναδεικνύει τις πιο αποτελεσματικές μεθόδους διδασκαλίας όπως η επίδειξη, η συζήτηση, η πρακτική εφαρμογή και η αλληλοδιδασκαλία, κρίνοντας κανείς από τα αυξημένα ποσοστά συγκράτησης γνώσεων από τους σπουδαστές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: