Ν. Εγγονόπουλος, Ποίηση 1948
Χρόνος παρουσίασης:Μία(1)διδακτική ώρα
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΩΝ Όνομα Ομάδας
1η ομάδα: Συμμοριτοπόλεμος – ανταρτοπόλεμος – εμφύλιος: διερεύνηση των εννοιών και διατύπωση συμπερασμάτων για την πολιτική ηθική του Εγγονόπουλου (σε σχέση με την υιοθέτηση και καθιέρωση στη Λογοτεχνία του όρου Εμφύλιος από τον ίδιο)
Αποστολή: Διερεύνηση των όρων συμμοριτοπόλεμος – ανταρτοπόλεμος – εμφύλιος στην ελληνική πραγματικότητα του 1946-49, της σύγχυσης που προκάλεσαν στην ελληνική κοινωνία, επισήμανση των διαφορών και διαπιστώσεις για την πολιτική στάση και ηθική του Εγγονόπουλου, δεδομένου ότι υιοθέτησε τον όρο Εμφύλιος.
Διαδικασία: Συζητήστε και αναλάβετε ρόλους: ένας συντονιστής- διαμεσολαβητής (συντονίζει την εργασία, και απευθύνεται στο διδάσκοντα για τυχόν απορίες), 2 ερευνητές (αξιοποιούν τη βιβλιογραφία που δίνεται ψηφιακή ή έντυπη και την εμπλουτίζουν με άλλες αξιόπιστες πηγές), ένας γραμματέας (καταγράφει τη σύνθεση της εργασίας με τα τελικά συμπεράσματα) και ένας αναγνώστης (αναλαμβάνει την παρουσίαση και υποστήριξη της εργασίας στην τάξη)
Αναζητήστε τις πληροφορίες που χρειάζονται, συζητήστε το περιεχόμενό τους, κάνετε διάλογο αν προκύψουν διαφορετικές ερμηνείες, στάσεις, απόψεις μεταξύ σας και συνθέστε την εργασία σας καταγράφοντας στο τέλος την βιβλιογραφία από όπου αντλήσατε πληροφορίες. Μετά την παρουσίαση της εργασίας σας στην τάξη την παραδίδετε στον διδάσκοντα.
Αξιολόγηση: Θα εκτιμηθεί η πληρότητα της εργασίας και η κριτική εξέταση των πηγών. Θα αξιολογηθείτε σε επίπεδο ομάδας.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Ιστορία του Νεότερου και του Σύγχρονου Κόσμου, Γ΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ
Σύντομο Κοινωνικοπολιτικό Λεξικό, 1985, επιστημονική ευθύνη Κασιούρας Δ. Γ., Αθήνα
http://www.greek-language.gr/greekLang/index.html
http://el.wiktionary.org/wiki
http://www.lexima.gr/lxm/read-637.html
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_02/04/2006_179392
http://www.youtube.com/watch?v=T_YEGd42Vuc
http://www.youtube.com/watch?v=T6sV6cTsSGA
2η ομάδα: Διερεύνηση του θέματος της κρίσης της καλλιτεχνικής συνείδησης όπως το διατυπώνει στο ποίημά του ο Εγγονόπουλος (ομιλούσα σιωπή) και απάντηση στο διαχρονικό ερώτημα που έθεσε ο ποιητής Χέλντερλιν στα τέλη του 19ου αιώνα: «Τι χρειάζονται οι ποιητές σε μίζερους καιρούς;»
Αποστολή: Διερεύνηση των στάσεων που κρατούν οι καλλιτέχνες σε χαλεπούς καιρούς απέναντι στην τέχνη τους αλλά και την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Επιλέγουν την «ομιλούσα σιωπή» ή την ενεργή, μέσω της τέχνης τους και όχι μόνο, εμπλοκή;
Συντάξτε ένα κείμενο σε δοκιμιακό λόγο στο οποίο θα παίρνετε και εσείς θέση και θα απαντάτε στο ερώτημα «Τι χρειάζονται οι ποιητές σε μίζερους καιρούς;»
Διαδικασία: Συζητήστε και αναλάβετε ρόλους: ένας συντονιστής- διαμεσολαβητής (συντονίζει την εργασία, και απευθύνεται στο διδάσκοντα για τυχόν απορίες), 2 ερευνητές (αξιοποιούν τη βιβλιογραφία που δίνεται ψηφιακή ή έντυπη και την εμπλουτίζουν με άλλες αξιόπιστες πηγές), ένας γραμματέας (καταγράφει τη σύνθεση της εργασίας με τα τελικά συμπεράσματα) και ένας αναγνώστης (αναλαμβάνει την παρουσίαση και υποστήριξη της εργασίας στην τάξη)
Αναζητήστε τις πληροφορίες που χρειάζονται, συζητήστε το περιεχόμενό τους, κάνετε διάλογο αν προκύψουν διαφορετικές ερμηνείες, στάσεις, απόψεις μεταξύ σας και συνθέστε την εργασία σας καταγράφοντας στο τέλος την βιβλιογραφία από όπου αντλήσατε πληροφορίες. Μετά την παρουσίαση της εργασίας σας στην τάξη την παραδίδετε στον διδάσκοντα.
Αξιολόγηση: Θα εκτιμηθεί η πληρότητα της εργασίας και η κριτική εξέταση των πηγών. Θα αξιολογηθείτε σε επίπεδο ομάδας.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Νεοελληνική Λογοτεχνία, Γ΄ Γενικού Λυκείου Θεωρητική Κατεύθυνση, ΟΕΔΒ ( Μ. Αναγνωστάκης, Στον Νίκο Ε…. 1949)
Η μοίρα μιας γενιάς, Ιλίνσκαγια Σ., 1976,1986, Κέδρος
Βιβλίο Εκπαιδευτικού - Ποιήματα για την ποίηση (PDF) (σ. 157-158)
http://archive.enet.gr/online/online_text/c=113,dt=24.04.2005,id=6934080
http://archive.enet.gr/online/online_issues?pid=51&dt=12/03/2004&id=12746524
3η ομάδα: Συγκριτική εξέταση του διδαγμένου ποιήματος με το διακειμενικό παράλληλο του Μ. Σαχτούρη, Ο στρατιώτης ποιητής και επισήμανση των αναλογιών ως προς τη μορφή, το περιεχόμενο και το ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο. Πιθανή ένταξή του στα «Ποιήματα για την Ποίηση»
Αποστολή: Προσεγγίστε ιστορικοκοινωνικά, μορφολογικά και ερμηνευτικά το ποίημα, Ο στρατιώτης ποιητής και εξετάστε τα αποτελέσματα συγκριτικά με το διδαγμένο. Να επισημάνετε τις ομοιότητες και να τις αιτιολογήσετε. Εξετάστε το ενδεχόμενο αντίφασης ανάμεσα σε αυτό που εκφράζουν οι δυο ποιητές και σ’ αυτό που τελικά κάνουν. Εξετάστε την πιθανή ένταξή του στην ενότητα «Ποιήματα για την Ποίηση».
Διαδικασία: Συζητήστε και αναλάβετε ρόλους: ένας συντονιστής - διαμεσολαβητής (συντονίζει την εργασία, και απευθύνεται στο διδάσκοντα για τυχόν απορίες), 2 ερευνητές (αξιοποιούν τη βιβλιογραφία που δίνεται ψηφιακή ή έντυπη και την εμπλουτίζουν με άλλες αξιόπιστες πηγές), ένας γραμματέας (καταγράφει τη σύνθεση της εργασίας με τα τελικά συμπεράσματα) και ένας αναγνώστης (αναλαμβάνει την παρουσίαση και υποστήριξη της εργασίας στην τάξη)
Αναζητήστε τις πληροφορίες που χρειάζονται, συζητήστε το περιεχόμενό τους, κάνετε διάλογο αν προκύψουν διαφορετικές ερμηνείες, στάσεις, απόψεις μεταξύ σας και συνθέστε την εργασία σας καταγράφοντας στο τέλος την βιβλιογραφία από όπου αντλήσατε πληροφορίες. Μετά την παρουσίαση της εργασίας σας στην τάξη την παραδίδετε στον διδάσκοντα.
Αξιολόγηση: Θα εκτιμηθεί η πληρότητα της εργασίας και η κριτική εξέταση των πηγών. Θα αξιολογηθείτε σε επίπεδο ομάδας.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ τεύχος, Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου, ΟΕΔΒ
http://www.youtube.com/watch?v=a930Yqr_Kfo
www.pi-schools.gr/download/lessons/hellenic/log_gym_lyk.ppt
4η ομάδα: Από την Πολυδούρη στον Εγγονόπουλο- από τον Μεσοπόλεμο στον Εμφύλιο- από τον νεορομαντισμό στη γενιά του 30 και τον υπερρεαλισμό.
Αποστολή: Στήστε μια γέφυρα ανάμεσα στους δυο λογοτέχνες. Δώστε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε γενιάς. Εξετάστε ποια πραγματικότητα ιστορική, κοινωνική, λογοτεχνική οδηγεί από τη μια λογοτεχνική γενιά στην άλλη.
Διαδικασία: Συζητήστε και αναλάβετε ρόλους: ένας συντονιστής- διαμεσολαβητής (συντονίζει την εργασία, και απευθύνεται στο διδάσκοντα για τυχόν απορίες), 2 ερευνητές (αξιοποιούν τη βιβλιογραφία που δίνεται ψηφιακή ή έντυπη και την εμπλουτίζουν με άλλες αξιόπιστες πηγές), ένας γραμματέας (καταγράφει τη σύνθεση της εργασίας με τα τελικά συμπεράσματα) και ένας αναγνώστης (αναλαμβάνει την παρουσίαση και υποστήριξη της εργασίας στην τάξη)
Αναζητήστε τις πληροφορίες που χρειάζονται, συζητήστε το περιεχόμενό τους, κάνετε διάλογο αν προκύψουν διαφορετικές ερμηνείες, στάσεις, απόψεις μεταξύ σας και συνθέστε την εργασία σας καταγράφοντας στο τέλος την βιβλιογραφία από όπου αντλήσατε πληροφορίες. Μετά την παρουσίαση της εργασίας σας στην τάξη την παραδίδετε στον διδάσκοντα.
Αξιολόγηση: Θα εκτιμηθεί η πληρότητα της εργασίας και η κριτική εξέταση των πηγών. Θα αξιολογηθείτε σε επίπεδο ομάδας.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Β΄ τεύχος, Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου, ΟΕΔΒ (Εισαγωγή)
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄ τεύχος, Γ΄ τάξη Γενικού Λυκείου, ΟΕΔΒ (Εισαγωγή)
Ιστορία του Νεότερου και του Σύγχρονου Κόσμου, Γ΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ
http://www.komvos.edu.gr/fryktories/sites/default/files/book/ch4eis.pdf
http://el.wikipedia.org/wiki/Νεοελληνική_λογοτεχνία#
5η ομάδα: Συγκέντρωση ιστορικών και καλλιτεχνικών πληροφοριών που βοηθούν στην «ανάγνωση» των δύο πινάκων που προβλήθηκαν στην τάξη, της κινηματογραφικής ταινίας και του θεατρικού έργου.
Αποστολή: Δείτε την ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ, Βιριδιάνα (1961), το θεατρικό έργο Ο Υμπύ Βασιλιάς του Ζαρύ Αλφρέντ ολόκληρα ή αποσπάσματα, παρατηρήστε τους πίνακες Εμφύλιος πόλεμος του Εγγονόπουλου και Guernica του Πικάσο και πείτε τι συναισθήματα σας προκαλούν. Μελετήστε την ιστορία της δημιουργίας τους και των δημιουργών τους και συνδέστε με τον υπερρεαλισμό. Βρείτε κι άλλους ποιητές, ζωγράφους, σκηνοθέτες υπερρεαλιστές.
Διαδικασία: Συζητήστε και αναλάβετε ρόλους: ένας συντονιστής- διαμεσολαβητής (συντονίζει την εργασία, και απευθύνεται στο διδάσκοντα για τυχόν απορίες), 2 ερευνητές (αξιοποιούν τη βιβλιογραφία που δίνεται ψηφιακή ή έντυπη και την εμπλουτίζουν με άλλες αξιόπιστες πηγές), ένας γραμματέας (καταγράφει τη σύνθεση της εργασίας με τα τελικά συμπεράσματα) και ένας αναγνώστης (αναλαμβάνει την παρουσίαση και υποστήριξη της εργασίας στην τάξη)
Αναζητήστε τις πληροφορίες που χρειάζονται, συζητήστε το περιεχόμενό τους, κάνετε διάλογο αν προκύψουν διαφορετικές ερμηνείες, στάσεις, απόψεις μεταξύ σας και συνθέστε την εργασία σας καταγράφοντας στο τέλος την βιβλιογραφία από όπου αντλήσατε πληροφορίες. Μετά την παρουσίαση της εργασίας σας στην τάξη την παραδίδετε στον διδάσκοντα.
Αξιολόγηση: Θα εκτιμηθεί η πληρότητα της εργασίας και η κριτική εξέταση των πηγών. Θα αξιολογηθείτε σε επίπεδο ομάδας.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
http://blogs.sch.gr/pchaloul/2008/04/29
http://www.youtube.com/watch?v=aUB474rNZV4
http://www.art-teachers.com/content/view/201/26/1/3/
http://www.athinorama.gr/cinema/data/movies/?id=1002396
http://www.youtube.com/watch?v=LGTHJ01_mbw
http://www.ntng.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=2&production=34785
http://www.youtube.com/watch?v=Jv46_YrNmzk
KΣΕ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ ΚΑΙ ΚΣΕ ΜΟΣΧΑΤΟΥ Οι δράσεις επιμορφούμενων φιλολόγων στις ΤΠΕ
Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2011
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
-
Συνάδελφοι, καλή Σαρακοστή σε όλους και γρήγορη ανάρρωση στην υπεύθυνη της επιμόρφωσης κ. Κική! Ετοίμασα ένα πρόχειρο σενάριο πάνω στην &quo...
-
Εννοιολογικός Χάρτης Σχόλια και παρατηρήσεις σε Εννοιολογικό Χάρτη από το Φωτόδεντρο. Επειδή οι σχετικοί...
-
Παρατηρήσεις σχετικά με τη χρήση του εννοιολογικού χάρτη στο μάθημα της Γαλλικής Γλώσσας Μετά από περιήγηση στα αποθετήρια εκπαιδευτικού...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου